Amikor az Erzsébet Alapítvány a 2020-as államilag támogatott napközi Erzsébet-táborok lehetőségét a nyár elején kidolgozta, elsősorban azokon a családokon kívánt segíteni, ahol a karantén-hónapok alatt megcsappant a szülők éves szabadsága és nagy valószínűséggel a család költségvetése is. Fenntartóként a tankerületek is arra bíztatták iskoláikat, hogy mérjék fel az igényeket, és az alapján pályázzanak napközi Erzsébet-táborok szervezésére.

A Dunaharaszti Hunyadi János Német Nemzetiségi Általános Iskolában akkora igény mutatkozott erre az ellátásra, hogy július elejétől 3 héten keresztül összesen 11 csoportnyi gyermek nyaralt az iskola napközi Erzsébet-táborában.

A szülők által fizetendő jelképes, heti 500 Ft-os „részvételi biztosíték” fejében a gyerekek reggel 8-tól délután 5 óráig lehettek a táborban: napi 4 tartalmas étkezést és egy tábori baseball-egyensapkát is kaptak, és érdekes programokon, kirándulásokon vehettek részt az iskola pedagógusainak felügyelete mellett. A tábor helyszínéül az iskola csatorna-parti Tagintézménye szolgált: a tágas épületben könnyebben betarthatók voltak az egészségügyi óvintézkedések, az iskola természetközelsége pedig sok programnak kedvezett. A járványügyi előírások szerint egy csoportban maximum 20 tanuló tartozhatott, és lehetőség szerint minél több programot a szabad levegőn kellett lebonyolítani.

A tábor programjának összeállításakor az Alapítvány által meghatározott 5 kötelező programelemet kellett felhasználni, ezek köré építve a tábori hetek eseményeit.

  • A „sport, egészségtudatos életmód” jegyében a tábori heteket egy úgynevezett virológiai edukációs foglalkozással kellett kezdeni, ahol a gyerekek a járványhelyzettel kapcsolatos óvintézkedésekről, higiéniai szabályokról, a helyes kézmosásról sajátíthatták el a legfontosabb ismereteket. A mozgás öröme az egész hetet áthatotta: volt napkezdő zumbaóra, sok-sok udvari játék, sorversenyek, ügyességi vetélkedők, habtenisz-bajnokság, számháború és séta. Az egészséges táplálkozás jegyében zöldséget faragtak és gyümölcssalátát is készítettek.
  • A „környezettudatosság, természeti értékeink és környezetszépítés” téma keretében beszélgettek a tudatos vásárlásról, a hulladékmentes háztartásról, és használati tárgyakat készítettek szelektíven gyűjtött hulladékok felhasználásával. Volt állatbemutató, erdőjárás, madárles és növényhatározás.
  • A „művészeti nevelés, kulturális örökségeink, hagyományőrzés, kézművesség” témáján belül szobrászkodtak természetes anyagok felhasználásával, szőttek és fontak, rajzoltak önarcképet, készítettek terményképet, társasjátékot és plakátot.
  • Az „önismeret, közösségépítés, kompetenciafejlesztés” téma legemlékezetesebb eseménye mindenki számára az az érzékenyítő tréning volt, melynek keretében a fogyatékkal élők mindennapi kihívásait tapasztalhatták meg a gyerekek.
  • A kirándulás is kötelező programelem volt: a Szigethalmi Vadaspark, valamint az Ócsai Tájház és a Madárrezervátum meglátogatása mellett csoportos séták keretében ismerkedtek Dunaharaszti nevezetes helyeivel és természeti értékeivel, például geoládát keresve a Paradicsom-szigeten.

A tábor végén a résztvevők őszintén elmondhatták a véleményüket egy anonim kérdőíven az együtt töltött egy hétről. A gyerekek már azt is értékelték, hogy a karantén magányos bezártsága után végre társaikkal együtt lehettek a megszokott iskolai és izgalmas új helyszíneken. De látva, hogy milyen lelkesen vettek részt a közös tevékenységekben és a programokon, valószínűleg sikeresnek értékelték a 2020-as év hunyadis Erzsébet-táborait.

Drahosné Akócsi Ancilla
tagintézmény-vezető