Az iskolába járó gyerekekre irányuló prevenciós beavatkozások fő célja, hogy megakadályozzák vagy késleltessék az egészségkárosító tényezők hatását azáltal, hogy minden tanulót felruházunk a probléma megelőzéséhez szükséges információkkal és készségekkel. Az egészségkárosító tényezők alatt a testi és a lelki egészséget veszélyeztetőket egyaránt értjük.

A kockázati tényezők széles formában a kamaszkorban jelennek meg. Az internet adta lelki egészséget károsítók mellett  az illegális szereket használók többsége is ebben a korban kezdi el a kipróbálást, így a korosztályi jellemzők miatt az iskola hatékony színtere lehet az általános prevenciónak. Az iskolába járó fiatalok nagyobb célcsoportján belül vannak különösen veszélyeztetett csoportok, mint például az iskolából kimaradók, a társas vagy tanulmányi problémákkal küzdők.

A Dunaharaszti Hunyadi János Német Nemzetiségi Általános Iskolában számos prevenciós program alkalmával van lehetősége a diákságnak, a szülői körnek és természetesen maguknak a pedagógusnak is arra, hogy bővítsék ismereteiket a témában.  

A 2022/2023. tanévben már az alsó tagozaton elkezdtük a lelki egészségnevelést, olyan témák feldolgozásával, mint az emberi tulajdonságok, a harag, a lélek, az érzelmek. Beszédesek azok a foglalkozáscímek, amelyeket Domokosné Vízhányó Anita, iskolánk védőnője vezetésével boncolgattak a kisdiákok: „Így működik a lelked”- pszichológiai alapismeretek, „Utazás a lelked körül”, „Haraghőmérő készítése”, „Tulajdonságbolt”. A 4. a osztályban „Csapatépítő az osztályközösségért” címmel tartott Anita néni  Antal Terézia szociális segítő bevonásával olyan foglalkozást, melynek célja a közösség fejlesztése, a tanulók beilleszkedésének megkönnyítése volt.

Tantestületünknek az Elf Bar-jelenségről szerveztünk előadást az idei tanév elején. Az illegális termékről Váraljai Anita Kamilla címzetes (c.) rendőr (r.) főtörzszászlós, bűnmegelőzési előadó, a Szigetszentmiklósi Rendőrkapitányság szakembere beszélt, és hangsúlyozta, hogy az Elf Bar látszólag veszélytelen, mert nincs kellemetlen illata, trendi, gyerekjátékra emlékeztető, színes kiszerelése van, és a dobozán feltüntetett gyümölcsök azt a benyomást keltik, mintha egészséges termék lenne. A gyártók éppen ezért leplezetlenül a 10–14 éves tinédzsereket célozzák meg ezzel a káros szerrel.

Szociális segítőnk: Antal Terézia és védőnénink: Anita néni az 5. évfolyamon is igen tevékeny volt a prevencióban, olyan témákat dolgoztak fel diákjainkkal, mint az érzelmi intelligencia fejlesztése, a digitális lábnyom és a like-függőség, az internetes jelszavak kezelése, vagy az igen sokakat érintő bullying megelőzése.

Bullyingnak azt a szándékos, ismétlődő viselkedést nevezzük, amikor az egyik diák célja, hogy fizikális vagy pszichés fájdalmat okozzon egy őt nem provokáló, magát megvédeni nem tudó másik diáknak. A bullying gyakran egyfajta erőfitogtatás, amellyel a bántalmazó hatalmi helyzetbe akar kerülni vagy a meglévő hatalmi helyzetét akarja demonstrálni, illetve elismerést akar kikényszeríteni. A bántalmazás a fiatalok körében online és offline egyaránt jelentkezhet,  és sajnos gyakori jelenség. A kommunikációs eszközök fejlődésével az iskolaudvarokról az online felületekre is áttevődnek a konfliktusok. Az online és a „hagyományos”, offline bántalmazás között vannak különbségek, ám gyakori, hogy szereplői ugyanannak az iskolai kortárs közösségnek a tagjai. A bullying megelőzésében nagy szerepe van a családi légkörnek, a szülők tudatos, az elfogadást erősítő nevelési szokásainak, a szülők megfelelő viselkedést elváró attitűdjének. Az iskola egyedül nem vagy csak nehezen tudja az online térben sorozatosan ismétlődő problémákat, ellenségeskedést kezelni.

Antal Terézia több osztályunkkal próbálta ki az úgynevezett KIABÁL bűnmegelőzési társasjátékot, ami nagyon tetszett a diákoknak. Terézia ebben a tanévben 6 alkalommal, 6 különböző osztályban szervezett előadást a drog és az iskolai bántalmazás témában, előadónak Váraljai Anitát hívta meg.

Domokosné Vízhányó Anita és Antal Terézia közös szervezésében valósult meg a 6. b és a 6.c osztályunkban az a programsorozat is, mely az ENABLE iskolai program feldolgozását tűzte ki célul. Ennek a lényege, hogy a szociális és érzelmi készségek fejlesztésével valamint a kortárs segítés hangsúlyozásával megelőzze a tanulási környezetben és szabadidőben megjelenő bántalmazást és ezzel hozzájáruljon a 11-14 éves gyermekek kiegyensúlyozott lelki egészségéhez.

Anita a 7. és a 8. évfolyamon olyan témákat dolgozott fel, mint a drogfajták, a függőség leküzdése, a droghasználatból való kilépési lehetőségek, az internet veszélyei.

Ebben a tanévben már három alkalommal került sor online szülői fórumra. Az iskolai szociális segítő szakmai csoport szolgáltatási palettáján szerepel ez a lehetőség, így Terézia szervezte meg ezeket a programokat. A témák között többek között szerepelt a helyes napirend, a családi szabályok, a jutalmazás lehetőségei, a „kütyühasználat” szülői szabályozása. Terézia és Anita további fórumbeszélgetést is tervez a családi szerepek, a munkamegosztás, valamint a magatartási zavarok, tanulási- és részképesség zavarok témában.

Köszönjük Antal Teréziának, Domonkosné Vízhányó Anitának és Váraljai Anita Kamillának, hogy ilyen tartalmas és alapos munkával segítik az osztályfőnök és szaktanár kollégák felvilágosító tevékenységét!

Vighné Bacsó Mónika
igazgatóhelyettes