A 2019-es pályaorientációs nap alkalmával a Hunyadi János Német Nemzetiségi Általános Iskola Tagintézményében jártunk, ahol 1. és 4. osztályos diákok ismerkedtek meg a „jövő modern masináival”.

Három témában tartottunk foglalkozásokat 30 perces fordulókkal, közel 150 gyereknek: 3D tervezés és nyomtatás, micro:bit-ek programozása és Lego robotok programozása témakörben.

Induláskor egyértelmű volt, hogy a legnagyobb sikert a 3D tervezés és nyomtatás „sziget” éri majd el. A diákokat nem csak a nyomtató és a technológia kötötte le, hanem bátran próbálkoztak egyszerű tervező alkalmazásokban egyszerű formák tervezésével is.

A 3D nyomtatás és szkennelés alkalmazása főképp a matematikai, digitális, programozási, természettudományos és technikai kompetenciákat képes fejleszteni. A 3D tervezés elsajátítása, illetve a modellek kézbevétele jelentősen hozzájárulhatnak a térlátás, az irányok és anyagok kezelésének, a kreativitás, a művészeti készségek és a finommotoros koordináció fejlesztéséhez.

Az elkövetkező években jelentősen átalakult és folyamatosan alakul a gyártás, valamint a technológia világa, így ezzel együtt az oktatásé is.

Tehetségpontunkon a tanultakkal a gyerekek középiskolai jövőjét is szeretnénk megalapozni – hiszen Magyarországon jelenleg csak egyetemi/főiskolai szinten foglalkoznak a 3D modellezéssel és nyomtatással.

A 3D nyomtatás lehetőségei szélesek: szemléltető eszközök készülnek a szakórákra (pld.: matematika órákra különféle alakzatok, történelem és földrajz órára makettek, szobrok, technika és műszaki órákra alkatrészek), ezen felül külön projektmunkákat valósítunk meg a gyerekekkel egy-egy nagyobb témakörben, illetve bemutató órákat és foglalkozásokat szervezünk a technológiával ismerkedők részére.

A lehetőségek végtelenek, a folyamat bármilyen korosztály számára elérhető. Az viszont egyértelműen leszűrhető az elmúlt időszak tapasztalataiból, hogy már a kisiskolás, 10-12 éves korosztályban is olyan térlátással rendelkeznek a gyerekek, olyan elképesztő ügyességet birtokolnak a modellezés területén, a tervezésben, ami 15-20 éve még elképzelhetetlen lett volna.