Tisztelt Szülők! Kedves Érdeklődők!

Szeretném Önöknek bemutatni iskolánk pedagógiai munkáját, eredményeinket, büszkeségeinket.

Iskolánk pedagógiai munkájának biztos alapját képezik az intézményi dokumentumok: a pedagógiai program, a szervezeti és működési szabályzat, a házirend, az éves intézményi munkaterv, a német nemzetiségi program. Ezek a belső szabályzatok az iskola sajátosságaihoz igazodnak és a honlapon megtalálhatók.

Intézményünk képzési kínálatában a nemzetiségi német nyelvoktatás mellett szerepel az angol nyelv orientáltságú képzés, a képességfejlesztő sakkoktatás, a projekt- és témahetek/ témanapok szervezése, az óvoda-iskola átmenetet megkönnyítő programok, a tehetséggondozás, a készség- és képességfejlesztés. Tanulóink rendszeresen részt vesznek tanulmányi versenyeken, különböző bajnokságokon, vetélkedőkön. Minden évben eredményesen szerepelünk matematika, nyelvtan − helyesírási-, komplex versenyen, levelezős feladatmegoldó versenyen német, matematika, magyar, környezetismeret tantárgyakból. Igyekszünk jó képességű gyermekeink tehetségét kibontakoztatni, lehetőséget adva szereplésekre, megmérettetésekre. A sport területén tehetséges tanulókkal egyénileg foglalkozunk, kezdeményezzük diákolimpiai szereplésüket, helyi, megyei és országos versenyeken való indulásukat. Tanulóink az utóbbi tanévekben judo, tenisz és asztalitenisz sportágban szerepeltek kiemelkedően különböző szintű versenyeken, kupákon, illetve a diákolimpián. Büszkék vagyunk arra, hogy iskolánk Hunyadi-csapata 2022-ben indult a Nagy Vagy – Gránit Family App Kupán, mellyel országosan öregbítettük iskolánk hírnevét.

Nagy hangsúlyt fektetünk a szabadidős programok szervezésére, melyek keretében kiállításokon, rendezvényeken, színház-, múzeum-, cirkusz- és mozi látogatásokon vesznek részt diákjaink, több esetben a Lázár Ervin Program keretében, de azon felüli szervezésben is. A kultúraközvetítés mellett az őszi és a nyár eleji tanulmányi kirándulások, a 7. évfolyamosok esetén a Határtalanul! programban való részvétel valamint a németországi nyári tábor szervezése teszi lehetővé, hogy tanulóink ne csak Magyarország, hanem az országhatáron túli természeti és kulturális kincseket is megismerjék.

Intézményünkben prioritás a matematika, a magyar nyelv és az irodalom magas szintű oktatása. Ennek megfelelően mindkét tárgyból van korrepetálás 5. és 6. évfolyamon, valamint 7. osztálytól heti egy órás felvételi előkészítő keretében nyílik lehetőség a követelmények még alaposabb elsajátítására.

Oktató-nevelő munkánkat nagyban segítik a szakkörök, korrepetálások, fejlesztő foglalkozások, előkészítők, melyek minden diákunk számára lehetőséget kínálnak a hasznos időtöltésre, a tanulás megfelelő segítésére, az egyéni érdeklődési körök kielégítésére, a versenyfelkészülésre.

Iskolánk a hagyományokat őrzi és ápolja, számos olyan programot valósítunk meg, melyek nagy hagyományúak és tanévente megrendezésre kerülnek:

  • nemzeti ünnepek és emléknapok,
  • szülői értekezletek, nyílt napok, fogadóórák,
  • beiratkozás előtti játszóházi foglalkozások,
  • mazsolabál, gólya-party,
  • ÖKO programok,
  • Kinderoktoberfest,
  • a Dunaharaszti Német Nemzetiségi Tájház felkeresése, lehetőség szerint részvétel az általuk szervezett programokon, anyaggyűjtés a népismeret tantárgy aktuális témáihoz,
  • lámpáskészítő műhelymunka,
  • Márton napi lámpás felvonulás,
  • hagyományőrző programok szervezése,
  • egyéni, ill. csoportos kutatás, projektmunka,
  • tanulmányi kirándulások, erdei iskolák, nyelvi tábor (Ausztria, Svájc, Németország),
  • Hunyadi-nyelvvizsga,
  • prevenciós programok, az egészséges táplálkozást és a szabadidő helyes eltöltését népszerűsítő programok;
  • sportrendezvények, egészség- és sportnapok…

Kiemelkedő pedagógiai innovációink:

  • Az országos témaheteken rendszeresen részt vesz iskolánk: Pénz7” pénzügyi és vállalkozói témahét, Fenntarthatósági Témahét, Digitális Témahét. Az intézmény részt vesz témahetekhez kapcsolódó programokon, továbbá a tantervben előírt, az adott témával összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat a témahét keretében szervezi meg.
  • A központilag meghirdetett témaheteken túl számos olyan iskolai témahét is megrendezésre került, mely egy-egy munkaközösség munkatervében nagy hangsúllyal szerepelt, pl: könyvhét, mesehét, magyar kultúra hete, farsangi témahét, olimpiai témahét, Happy-hét.
  • Kollegáink a tudásmegosztás érdekében a belső továbbképzéseken és szakmai műhelymunkákon kívül több alkalommal szerveztek bemutatóórákat, melyeken iskolánk pedagógusain kívül a tankerület más iskoláinak pedagógusai, valamint a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ dolgozói is eljöttek. Ilyen bemutatóóra volt a 2024. március 19-én rendezett is, amikor a 7.d osztályban a matematika – német szakos kolléga vállalása által a matematikatanítás német nyelven notebook használatával került fókuszba.
  • Egy fő, aki a Nemzeti Pedagógus Kar magyar nyelv és irodalom szakmai tagozatának elnöke volt, az EFOP 3.2.15_VEKOP-17- 2017-00001 számú, „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési- értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” című projekt támogatásával az Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport a köznevelés tartalom- és tantervfejlesztés feladatainak megvalósításában vett részt. A projekt keretében végzett munka fő célja Magyarország nemzeti alaptantervének korszerűsítése, és a kapcsolódó kerettantervek kidolgozása volt. A projektben szakértői feladatot látott el a magyar nyelv és irodalom tudásterületi munkacsoportban.
  • Az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő pályázatot írt ki a külhoni magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülésének elősegítése céljából: Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek címmel. A Határtalanul! program keretében a 2018/2019. tanévben nyertes pályázatunk segítségével 30 diákunk, a 2019/2020. tanévben pedig 90 diákunk az Irány a Délvidék! címmel Szerbiában volt. A 2022/23-as tanévben további 1 osztályunk látogatott el a határon túli területre. A 2023/24. tanévben 5 osztály: 7.a, 7.b, 7.c, 7.d és a 7.e osztály vesz részt a Határtalanul programban.
  • A 2017/2018. tanévben első alkalommal, majd azt követően minden tanévben megszervezett pályaorientációs napnak a különböző szakmák megismerése volt a célja. A programot intézményen belül, a különböző szakmák képviselőinek meghívásával, valamint intézményen kívül cégek meglátogatásával szervezik meg az osztályfőnökök.
  • Minden tanévben csatlakoztunk A Világ legnagyobb tanórája oktatóprojekthez: A Világ Legnagyobb Tanórája az első globális oktatóprojekt, amelyen keresztül a gyermekek világszerte egy időben ismerhetik meg az ENSZ 17 Globális Célját.
  • Bekapcsolódtunk a BiztiBusz programba, melynek célja, hogy a pedagógusok bevonásával felkészítse a 7-14 éves korú gyermekeket a gyakori iskolai és otthoni balesetek – esés, égés, fulladás, vágás és mérgezés– megelőzésére. A program osztályonként 2 alkalmas, egymásra épülő, együttműködést fejlesztő, játékos, izgalmas, a drámapedagógia és a csoportmunka eszközeit használó interaktív tanulást jelentett a projektbe bekapcsolódó osztályoknak. A program megvalósulását vállaló pedagógusaink a United Way BiztiBusz Program képzésen vettek részt és vállalták, hogy a képzést követő három tanévben, a pályázaton elnyert oktatócsomag segítségével a BiztiBusz balesetmegelőző programot iskolánkban működtetik.
  • A továbbtanulási diáktalálkozó egy nagyon sikeres rendezvény, amely 7. éve segíti a 7. és 8. évfolyamos diákok pályaválasztását, melyen volt diákjaink mutatják be iskolájukat a tanulóknak. A most már középiskolás előadók nagy megtiszteltetésként élik meg a rendezvényen való szereplést. Középiskolájuk bemutatása során felelősségteljesen és hitelesen beszélnek.
  • Iskolai működésünkben nagy szerepet kapott a részben felajánlásként, részben pedig pályázat útján nyert 3 darab 3D nyomtatónk használata. Alkalmazásuk megjelenik a vizuális kultúra, a matematika és az informatika tantárgyakban. Nagy érdeklődésnek örvendő szakköri tevékenység társul hozzájuk, melyet rendszergazda kollégánk tart. 3D nyomtatóink jelentős szerepet töltenek be az egyes versenyekre való tárgyjutalmak elkészítésében, kollégáink az eszközök által biztosítják a személyre szabott jutalmazást. Az elmúlt és az idei tanévben a 3D nyomtatók mellett a szakköri tevékenységet kiegészíti a Knorr-Bremse vállalattól elnyert 10 db robotunkkal és a KUKA Robotika cégtől kapott nagyértékű robotunkkal történő tevékenykedtetés.
  • Rendhagyó irodalmi találkozások: Iskolánk könyvtárosa a 2015/2016-os tanévtől minden tanévben rendhagyó irodalmi találkozót szervez a Szépírók Társaságával közösen. A diákok a költőkkel, írókkal, műfordítókkal, illusztrátorokkal való megismerkedés során segítséget kapnak az alkotás, az alkotói folyamat megértéséhez, és kedvet kapnak az egyes versek, mesék, regények elolvasásához. Diákjaink megismerhették a kortárs magyar irodalom képviselőit: Bosnyák Viktória írót, Boldizsár Ildikó írót, mesekutatót, Varró Dániel költőt, Molnár Krisztina költőt, Kiss Ottó költőt, Böszörményi Gyula írót. E program keretében a 2018/2019. tanévben. felső tagozaton irodalmi előadást tartottak a Magyarországi Német Írók és Művészek Szövetségének költői, írói: Angela Korb, Christina Arnold, Csilla Susi Szabó, Robert Becker, Josef Michaelis, Nelu Bradean Ebinger és Stefan Valentin. Az előadást Schuth János elnök úr, a Neue Zeitung hetilap főszerkesztője vezette be. A szerzők saját műveiket illetve azok részleteit adták elő német nyelven. A szövetségtől iskolánk számos irodalmi kiadványt kapott ajándékba, melyeket a német nemzetiségi irodalom tanítása folyamán tudunk hasznosítani.
  • A német nemzetiségi nyelv és irodalom, valamint a német nemzetiségi népismeret oktatásában megjelenő innovációk közül kiemelendő az 5. és 6. évfolyam részére Tannenzweig” elnevezésű nemzetiségi német honismereti délután, a Deutsche Bühne német nyelvű színház előadásának megtekintése a 7-8. évfolyamos tanulókkal, a 3 – 4. évfolyamos tanulóknak pedig német nyelvű bábelőadás megszervezése iskolán belül. A Leseratte verseny a német nyelvi olvasást, a nyelv tanulása során szerzett ismereteket erősíti meg, mélyíti el. Az olvasással a tanulók szókincsüket bővíthetik, helyesírásukat fejleszthetik. A 4.-8. évfolyamos tanulóink számára nyelvgyakorlás céljából minden nyáron egy hetes nyelvi tábort szervezünk német nyelvterületi országokba.
  • 2016-ban iskolánk elnyerte az Örökös Ökoiskola címet. Intézményünkben az „Örökös ÖKO-Iskola” címmel együtt járó feladatként a környezettudatos magatartás megismertetése és gyakoroltatása is kiemelt szerepet kap. Témahetek, különböző öko-programok, természetvédelmi „neves napok” megtartása, erdei iskola, új elemként az alsó tagozaton és a felső tagozaton a szelektív hulladékgyűjtéssel igyekeztünk érzékennyé tenni a gyermekeket a harmonikus környezet szépségének befogadására, kialakítani környezettudatos életvitelüket, bővíteni ökológiai ismereteiket.
  • 2017-ben benyújtott pályázatunkkal a „Hunyadi csillagai” névvel Regisztrált Tehetségpont címet nyertük el.
  • Saját fejlesztésű drive felületen működtetjük a lemorzsolódás összesítését. Így könnyen és gyorsan tudjuk elvégezni az adminisztrációt, melyet minden tanévben határidőre leadunk. Mutatóink a pedagógiai munkánk eredményeként részben javulnak: 2017/18.tanév: 3,89%, 2018/19. tanév: 2,8 %, 2019/20. tanév: 3,6 %, 2020/21. tanév: 1,2 %, 2021/22. tanév: 0%, 2022/23. tanév: 1 %. 2023/24. tanév: 0, 71%
  • A tanévben az alsó tagozaton létrehoztunk egy olyan internetes felületet KÖZÖS DOKUMENTUMOK címmel mely minden alsós pedagógus számára hozzáférhető, a rajta lévő feladatbankot mindenki használhatja, illetve bővítheti. Az itt tárolt feladatlapok, kidolgozott tananyagok, megosztott ötletek támogatták a munkamegosztást, segítették az egymástól tanulást is.
  • 2015 szeptemberétől alkalmazzuk iskolánkban a Sakkpalota-program A 2017/18-as tanévtől bevezetett „képességfejlesztő sakk tantárgy” a tankerületben úttörő jellegű, de nagy szakmai érdeklődés kíséri az intézményi kollégák részéről is.
  • Iskolánkat a Szigetszentmiklósi Tankerület Központ a színvonalas szakmai munka és a tehetséggondozásban történő tudatos tevékenységeink miatt felterjesztette a Bonis Bona Díj-ra.
  • A 2019/2020. tanévben bekapcsolódtunk az UNICEF Magyar Bizottság első országos iskolai programjába. Az Ébresztőóra keretében az UNICEF által kiképzett előadók tartottak interaktív előadásokat.
  • Iskolánk a tehetséggondozás területén új innovációként, az akkreditációs folyamatban való részvétel eredményeként 2020. január 22-én elnyerte az Akkreditált Kiváló Tehetségpont címet. A pályázatban több más szempont mellett a korábbi három évben megvalósult 4 kiemelt tehetséggondozó program, 7 szervezettel való szoros együttműködés és 16 kiemelt tehetséggondozó rendezvény került bemutatásra. Kiváló tehetséggondozó tevékenységünknek köszönhetően a második fokozatot (Akkreditált Tehetségpont) átlépve rögtön a legmagasabb szintre lépett intézményünk.
  • Minden tanévben regisztrálunk a Bűvösvölgy Médiaértés Központ által szervezett foglalkozásokra, így több osztályunk számos tartalmas médiaprogramon vett részt.
  • A nyelvi munkaközösség német szakos és angol szakos kollégájának ötlete kapott teret a „mézeskalács-készítő verseny” kapcsán. A diákok szebbnél szebb mézeskalács házikókat készítettek, melyekből kiállítás is volt az iskola felső tagozatának folyosóján.
  • 2021-ben első alkalommal kapcsolódtunk be az Erzsébet-tábor szervezésébe, a program 3 turnusban valósult meg, 11 csoporttal, közel 200 tanuló jelenlétével, összesen 22 kollega bevonásával. A 2022/23. tanévben is nyertünk, így egy osztályunk vett részt a zánkai Erzsébet-táborban. Idén 3 osztállyal pályáztunk a programra.
  • Intézményünk az ELTE Tanárképző Központtal kötött együttműködés alapján az ELTE-partnerintézmény lett.
  • 2020. május 8-án a Polgár Judit Sakk Alapítvány kuratóriuma a benyújtott dokumentumok alapján méltónak találta, s megítélte iskolánknak a „Sakkpalota program referencia intézménye” címet.

A címmel járó logót honlapunkon is megjelenítjük.

  • 2022-ben megvalósult a tankerületi kistérségi történelemverseny az „Aradi vértanúk emlékezete” címmel, több külsős intézmény csapatának részvételével. A feladatokat a humán munkaközösség vezetője állította össze, a versenyt ő bonyolította le. 2023-ban „Az új főváros: Budapest” című kistérségi történelmi vetélkedő lebonyolításához nyertünk el pályázati támogatást és rendeztük meg nagy sikerrel.
  • A 2020/2021. tanévtől a matematika, természettudomány és sport munkaközösség kezdeményezésére bevezettük a próbafelvételi írásának megszervezését. Nyolcadikos tanulóink egyre nagyobb számban jelentkeznek és élnek ezzel a lehetőséggel.
  • Részt vettünk a Neue Zeitung felhívásán, melynek során Valeria Koch verseihez készíthettek a tanulóink illusztrációt. Három tanulónk készített illusztrációkat, az országos szintű versenyen pedig egyik tanulónk versillusztrációja 1. helyezett lett. Ehhez a vershez összesen 121 illusztráció készült országszerte.
  • Elkészült a „Hunyadi Jó Gyakorlatok” című gyűjtemény, mely összefoglalja a nagymúltú intézményünk legsikeresebb szakmai tevékenységét alapot adva a jövőben iskolánkban dolgozó pedagógusoknak az elvárt szakmai munkát szemléltetve.
  • Az osztályfőnöki munkaközösség vezetőjének kezdeményezésére létrejött egy olyan drive felület, melyen az osztályfőnök kollégák a kirándulási helyszínekenet és a javasolt programlehetőségeket gyűjtik össze. Ezt a gyűjteményt minden évben tovább bővítik.
  • Elkészült a különleges bánásmódot igénylő tanulókat érintő protokoll, folyamatábra drive felületen az osztályfőnökök és a szakos kollégák számára. Az SNI-s, BTM-es, szakértői véleménnyel rendelkező tanulókra vonatkozó javaslatokat, módszertani ajánlásokat, fejlesztési előírásokat is a drive felületen rögzítették az osztályfőnök kollégák.
  • Elkészült a fejlesztős drive feladatgyűjtemény, melynek összeállítása folytatódik ebben a tanévben is, mely az egyes képességterületekre és korosztályra lebontva tartalmaz IKT feladatokat, fejlesztő játékokat, videóka. Emellett működik Játékos észforgató elnevezésű verseny drive felülete is, ahol megtalálhatók és a kollégák számára elérhetők a versenyen használt anyagok.
  • 2022 őszén részt vettünk a Gránit Family Kupa „Nagy vagy” elnevezésű országos versenyén. Iskolánk csapata a rangos sportvetélkedőn IV. helyezést ért el.
  • Kidolgozásra került a képletgyűjtemény a felsős diákok számára, amely folyamatosan bővül a tanév során.
  • 3 éve szoros a MÜPA-val az együttműködésünk – meglehetősen olcsón juthatnak el a gyerekek kulturális programokra osztályfőnökeik szervezésében és a MÜPA támogatásával.
  • Részt vettünk az EFOP 3.2.15-VEKOP-17 európai uniós projekt keretében megvalósított országos, reprezentatív mérésben, mely a tudatos médiamagatartást vizsgálta.
  • A 2023/24. tanévben regisztráltunk és bekapcsolódunk az Iskolában az Erdő c. programba.
  • A 2023/24. tanévben tartalmas programelemekkel és tevékenységekkel igyekeztünk a diákság érdeklődését felkelteni a Happy-hét során, melynek középpontjában a vízfogyasztás, az egészséges étkezés állt.

Legutóbbi nagyszabású programunkról bővebben:

A Dunaharaszti Hunyadi János Német Nemzetiségi Általános Iskola felső tagozatának testnevelés- és sport munkaközössége 2024. április 29-től május 3-ig egy nagyszabású témahéttel és azt követően 2024. május 6-án, a Magyar Sport Napján: egy tematikus nappal készült arra, hogy a diáksághoz közelebb hozza az olimpiai ismereteket, az olimpiai sportágakat, a kimagasló magyar sporteredményeinket, a magyar versenyzők olimpiai szereplését. A rendezvénysorozatban szerepelt: logótervezés, kabalafigurák rajzolása, szellemi olimpia kvíz formájában, valamint tippverseny. A témahét első napján: április 29-én egy nagyszabású megnyitó ünnepség keretében a felső tagozatos diákok megismerhették az olimpia rövid történetét, láthatták „az olimpiai lángot”, szemtanúi lehettek egy ünnepélyes zászlófelvonásnak és ugyanúgy fogadalmat tettek, mint olimpikonjaink a nagy megmérettetés előtt. A fogadalmat Balogh Gábor a Magyar Diáksport Szövetség elnöke mondta elő a diákságnak.

A témahét legtanulságosabb pillanatai azok az interjúk voltak, amelyek során egy-egy híres magyar olimpikon, olimpiai bajnok beszélt a sport szeretetéről, az elért eredményekről, az olimpián való részvétel különös és felemelő érzéséről. Tanulóink meghallgathatták Balogh Gábor kétszeres világbajnok és olimpiai ezüstérmes öttusázó, Dr, Rausz-Szabó Attila világbajnok kenus, Gubacsi Zsófia teniszező, Józsa Gábor atléta, tájfutó, Parti András négyszeres olimpikon kerékpáros, Sas Sándor paralimpikon erőemelő, Szabó Gabriella háromszoros olimpiai bajnok kajakos, és Zubor Attila világbajnoki bronzérmes úszó nyilatkozatát. Az interjúkat a Dunaharaszti Online munkatársa: Berényi Attila készítette.

Összefoglalva:

Iskolánk tantestületének tagjaiban nagyon erős az innováció iránti igény. Az újító kezdeményezések, ötletek, programok a tantestület tagjainak közös munkája alapján valósulnak meg.

A legnagyobb büszkeségünk a Miniszter Elismerő Oklevele, melyet tantestületünk 2022-ben vehetett át. Ez az elismerés a miniszter felügyelete alá tartozó ágazatok területén tevékenykedő szervezeteknél a szakmai munkáját huzamos ideig színvonalasan végző szakmai közösségeknek jár.

Büszke vagyok arra, hogy nagy az igény az újításokra, és iskolánk pedagógusai számtalan további ötletet dédelgetnek és szeretnék azokat megvalósítani.

Ahogy Dan Millman mondja: „A lelkesedés diktálja az iramot, de a kitartás éri el a célt.”

Ehhez a mi közösségünkben minden adott!