Kedves Szülők!

Összeállítottam egy kis lelki egészségmegőrzési gondolatsort, remélem, hasznos tud lenni. Próbáltam egy kis humort belecsempészni, hiszen a nehéz időkben a humor az egyik leghatékonyabb megküzdési eszköz tud lenni, ettől függetlenül természetesen tisztában vagyok a lélektani helyzet komolyságával.

Maximalizmus elengedése

  • Tudom, hogy most nem kell mindenhol 100 %os teljesítményt nyújtani, sem nekem, sem a gyermekemnek, a maximalizmus szünetel határozatlan ideig
  • Vagy a lakás néz ki jól, vagy én, vagy a gyerekek, vagy a leckék…

Fontossági sorrend felállítása

  • Felállítottam a rendkívüli helyzetre a fontossági sorrendet a válság időszakára:
  • testi és lelki egészség, családról való gondoskodás
  • munka, anyagi biztonság, munkahelymentés, családi költségvetés áttekintése, nem létfontosságú kiadások mellőzése, megfelelő intézkedések
  • családi béke, családi kapcsolatok megóvása, ápolása
  • online oktatás a gyerekkel, tanulás segítése, támogatása
  • ……..
  • ……..
  • hogy nézek ki?
  • mit gondol a szomszéd?….
  • koszos az ablak,
  • fel kéne újítani a fürdőszobát!!!

Otthontanulás-online oktatás

  • Nem baj, ha nem szerzek most hirtelen minden tantárgyból tanári diplomát, bár meggondolandó karrierlehetőség, hisz a tanári szakma az utóbbi időben hiányszakma
  • Nem baj, ha nem ez lesz gyermekem legerősebb féléve, most nem ez a legfontosabb
  • Ha úgy érzi, hogy sok a család számára az online tananyag mennyiség, állítson fel ott is fontossági sorrendet, nem kell mindig minden feladatot megcsinálni
  • Vezessenek főképp alsóban egy papír alapú naptárt a különböző beadandó határidőkkel, az jobban áttekinthető a gyerekek számára
  • Ha sír, dühös, frusztrált, hagyják abba a tanulást, ne erőltessék, tartsanak szünetet
  • Ha ez rendszeressé válik és nem tudnak hatni a gyerek tanulási motivációjára, illetve gyakori körülötte a veszekedések, kérem hívják fel az iskolapszichológust!

Megküzdés kontrollal

  • Bölcsebb vagyok, mint Yoda mester, apró, lényegtelen dolgok most nem tudnak felidegesíteni
  • Arra koncentrálok, amit irányítani tudok ebben a helyzetben, amit nem tudok befolyásolni, azon bölcsen nem rágódom…
  • Nem vagyok tehetetlenül kiszolgáltatva ennek a helyzetnek, egy sor értelmes és fontos feladatom van!!!
  • Meglátjuk ebben a helyzetben a jó lehetőségek tárházát is, hasznos és jó képességek, tulajdonságok fejlesztésének lehetőségét is! (rizsszámláló képességen túl)

Napi időbeosztás-családi élet szervezése

  • Odafigyelek a családi időbeosztásra, nálunk van:
  • tanulási és munkaidő
  • háztartási idő, melybe a gyerekeket is bevonom,
  • közös családi idő, amikor együtt játszunk, beszélgetünk esetleg közösen mozgunk, filmet nézünk
  • saját Én – idő, amikor mindenki kicsit azt csinál egyedül, ami jól esik és feltölti
  • önkívületi idő, amikor a feszültséget vezetjük le, de nem egymáson… Mielőtt erre sor kerülhetne elszámolok 10 ig és felhívom az iskolapszichológust!

Feszültséglevezetés

  • Családunkban a feszültséget játékos módon vezetjük le:
  • Párnacsata, zoknigombóc-csata, közös mese…
  • Mielőtt a tányérdobálás és a vodkásüveg előkerülne, veszek egy mély levegőt és felhívom az iskolapszichológust!
  • Kijelöltünk egy családi „veszekedő helyet”, ezentúl csak itt lehet veszekedni nálunk, máshol nem! Javaslom erre a legkisebb helyiség kijelölését, hisz ott kevés ember fér el egyszerre
  • Bevezetésre került egy közös jel, kulcsszó, amit akkor használunk, amikor már majdnem robban a család. Ekkor a család még toppon lévő tagja elkiáltja, hogy „Fapapucs” és mindenki kicsit félrevonul, mielőtt nagyobb veszekedés támadna.

Családi kommunikáció

  • Tudatosan száműzzük a mindennapokból most az alábbi kifejezéseket: márszázszormondtam, nemmegmondtam, miertnemtudodvegre, mármeginteztcsinálod… helyette bevezetjük és megtanuljuk a családi varázsszavakat!!!

Humorérzék

  • A családban már mindenki elővette a nemlétező humorérzékét és tovább fejlesztette a meglévőt, a balul sikerült vicceken is jót nevetünk közösen, ebben a facebook most nagy segítségünkre van. Keressük és alkalmazzuk a humort, a viccet.

Amennyiben szorongás, feszültség, konfliktus jelentkezik akár a tanulás miatt, akár a rendkívüli helyzetből fakadóan bármilyen más területen, hívjanak bizalommal az alábbi telefonszámokon: 06 70 321 22 86, 06 30 3545822, valamint Messengeren sikeresen tud működni a video-telefon is, ha bejelölnek, Önökkel is és a tanulókkal is (Brigitta Ruff).

Köszönettel: Ruff Brigitta, iskolapszichológus