Kedves Szülők!
Összeállítottam egy kis lelki egészségmegőrzési gondolatsort, remélem, hasznos tud lenni. Próbáltam egy kis humort belecsempészni, hiszen a nehéz időkben a humor az egyik leghatékonyabb megküzdési eszköz tud lenni, ettől függetlenül természetesen tisztában vagyok a lélektani helyzet komolyságával.
Maximalizmus elengedése
- Tudom, hogy most nem kell mindenhol 100 %os teljesítményt nyújtani, sem nekem, sem a gyermekemnek, a maximalizmus szünetel határozatlan ideig
- Vagy a lakás néz ki jól, vagy én, vagy a gyerekek, vagy a leckék…
Fontossági sorrend felállítása
- Felállítottam a rendkívüli helyzetre a fontossági sorrendet a válság időszakára:
- testi és lelki egészség, családról való gondoskodás
- munka, anyagi biztonság, munkahelymentés, családi költségvetés áttekintése, nem létfontosságú kiadások mellőzése, megfelelő intézkedések
- családi béke, családi kapcsolatok megóvása, ápolása
- online oktatás a gyerekkel, tanulás segítése, támogatása
- ……..
- ……..
- hogy nézek ki?
- mit gondol a szomszéd?….
- koszos az ablak,
- fel kéne újítani a fürdőszobát!!!
Otthontanulás-online oktatás
- Nem baj, ha nem szerzek most hirtelen minden tantárgyból tanári diplomát, bár meggondolandó karrierlehetőség, hisz a tanári szakma az utóbbi időben hiányszakma
- Nem baj, ha nem ez lesz gyermekem legerősebb féléve, most nem ez a legfontosabb
- Ha úgy érzi, hogy sok a család számára az online tananyag mennyiség, állítson fel ott is fontossági sorrendet, nem kell mindig minden feladatot megcsinálni
- Vezessenek főképp alsóban egy papír alapú naptárt a különböző beadandó határidőkkel, az jobban áttekinthető a gyerekek számára
- Ha sír, dühös, frusztrált, hagyják abba a tanulást, ne erőltessék, tartsanak szünetet
- Ha ez rendszeressé válik és nem tudnak hatni a gyerek tanulási motivációjára, illetve gyakori körülötte a veszekedések, kérem hívják fel az iskolapszichológust!
Megküzdés kontrollal
- Bölcsebb vagyok, mint Yoda mester, apró, lényegtelen dolgok most nem tudnak felidegesíteni
- Arra koncentrálok, amit irányítani tudok ebben a helyzetben, amit nem tudok befolyásolni, azon bölcsen nem rágódom…
- Nem vagyok tehetetlenül kiszolgáltatva ennek a helyzetnek, egy sor értelmes és fontos feladatom van!!!
- Meglátjuk ebben a helyzetben a jó lehetőségek tárházát is, hasznos és jó képességek, tulajdonságok fejlesztésének lehetőségét is! (rizsszámláló képességen túl)
Napi időbeosztás-családi élet szervezése
- Odafigyelek a családi időbeosztásra, nálunk van:
- tanulási és munkaidő
- háztartási idő, melybe a gyerekeket is bevonom,
- közös családi idő, amikor együtt játszunk, beszélgetünk esetleg közösen mozgunk, filmet nézünk
- saját Én – idő, amikor mindenki kicsit azt csinál egyedül, ami jól esik és feltölti
- önkívületi idő, amikor a feszültséget vezetjük le, de nem egymáson… Mielőtt erre sor kerülhetne elszámolok 10 ig és felhívom az iskolapszichológust!
Feszültséglevezetés
- Családunkban a feszültséget játékos módon vezetjük le:
- Párnacsata, zoknigombóc-csata, közös mese…
- Mielőtt a tányérdobálás és a vodkásüveg előkerülne, veszek egy mély levegőt és felhívom az iskolapszichológust!
- Kijelöltünk egy családi „veszekedő helyet”, ezentúl csak itt lehet veszekedni nálunk, máshol nem! Javaslom erre a legkisebb helyiség kijelölését, hisz ott kevés ember fér el egyszerre
- Bevezetésre került egy közös jel, kulcsszó, amit akkor használunk, amikor már majdnem robban a család. Ekkor a család még toppon lévő tagja elkiáltja, hogy „Fapapucs” és mindenki kicsit félrevonul, mielőtt nagyobb veszekedés támadna.
Családi kommunikáció
- Tudatosan száműzzük a mindennapokból most az alábbi kifejezéseket: márszázszormondtam, nemmegmondtam, miertnemtudodvegre, mármeginteztcsinálod… helyette bevezetjük és megtanuljuk a családi varázsszavakat!!!
Humorérzék
- A családban már mindenki elővette a nemlétező humorérzékét és tovább fejlesztette a meglévőt, a balul sikerült vicceken is jót nevetünk közösen, ebben a facebook most nagy segítségünkre van. Keressük és alkalmazzuk a humort, a viccet.
Amennyiben szorongás, feszültség, konfliktus jelentkezik akár a tanulás miatt, akár a rendkívüli helyzetből fakadóan bármilyen más területen, hívjanak bizalommal az alábbi telefonszámokon: 06 70 321 22 86, 06 30 3545822, valamint Messengeren sikeresen tud működni a video-telefon is, ha bejelölnek, Önökkel is és a tanulókkal is (Brigitta Ruff).
Köszönettel: Ruff Brigitta, iskolapszichológus